Friday 16 December 2011

MENGAPA 'KUEK' SANA 'KUEK' SINI?


- oleh BayangDiAir
Tiada peraturan disiplin lagikah di dalam PAS terutama dalam kaedah berkomunikasi ? Kita sebagai ahli kadang-kadang jadi keliru dengan gelagat pemimpin kita yang sewenang-wenangnya ringan mulut dengan media.  Sudahlah cabang media semakin banyak ditambah dengan media baru, pemimpin pulak macam itik yang berebut-rebut nak menunjukkan ‘kuek, kuek, kuek’ siapa yang lebih kuat dan menarik perhatian. Lupakah pemimpin akan saranan perwakilan dalam muktamar terdahulu agar jangan mudah terpesona dengan kelibat media? Malah dengan media parti sendiri pun sewajarnya kita kena cermat dan bijaksana.

Fokus kini ialah kepada isu,  Dato’ Dr. Hassan Ali dan Ustaz Nasarudin Mat Isa.  Tanpa mahu memanjangkan cerita, penulis cuma meluangkan masa di waktu malam begini untuk memberi cadangan demi  menamatkan polemik  dan menyelamatkan suasana. Maaflah andaikata tulisan ini nampak macam budak-budak mengajar bapak.

Ringkasnya begini. Presiden dan beberapa orang pucuk pimpinan berjumpalah dengan Dr. Hassan dan Ustaz Nasha. Bincang dari hati ke hati. Cari suasana menang-menang untuk kelestrarian jamaah ini. Kemudian buat analisis di samping memohon petunjuk Allah. Akhirnya, buat satu keputusan secara kolektif di kalangan pemimpin. Lepas tu, bolehlah diadakan satu sidang media yang diharapkan dapat mengakhiri kemelut ini.

Penulis merasakan bahawa Badan Disiplin PAS perlu mengambil inisiatif sekiranya berlaku kes-kes macam ni. Mereka boleh berbincang, minta penjelasan dan memberi nasihat secara bersemuka. Yang penulis pelik ialah mengapa pemimpin kita suka berpolemik macam ahli biasa dan blogger. Bukankah, mereka  boleh akses dengan mudah antara satu sama lain kerana mereka memiliki nombor telefon dan handset  masing-masing. Tak boleh ‘hello’ kah sepatah kata sesama sendiri? Tak bolehkah jemput minum kopi bincang dengan penuh ukhuwah?  Mengapa mesti media?

Yang berlaku ialah masing-masing respon dan buat ulasan dari jauh melalui ‘saluran TV’ masing-masing. Maaf cakap, macam itik, satu ‘kuek’ di sana, satu lagi ‘kuek’ di sini dan ada lagi itik-itik lain ‘kuek-kuek’ dari tempat masing-masing. Nampak sangat macam tak sereban. Waima apapun, ambillah tindakan di atas dengan segera. Jangan biarkan rakyat membina persepsi baru terhadap PAS. Kami di bawah ini tidak  mahu kerja-kerja parti menjadi sia-sia kerana rosaknya imej parti di mata rakyat. WalLahu’alam.

Thursday 15 December 2011

Dato' Dr. Hassan Ali: Sebutir Permata Di Dalam PAS.

- oleh BayangDiAir

Ada tiga perkara yang perlu dibincangkan dan ditangani  tentang kes Dato’ Dr. Hassan Ali. Pertama, gerakan pemula yang cuba mempertikaikannya. Kedua, kebenaran prinsip perjuangannya. Ketiga, pencalonannya untuk PRU13. Untuk bertindak adil malah menyelamatkan sebutir permata di dalam PAS, kepimpinan PAS Pusat perlu menubuhkan sebuah ‘suruhanjaya diraja’ dalaman  untuk menyiasat kedudukan sebenar sehingga Hassan Ali seakan-akan tersingkir atau menyingkirkan diri daripada PAS. Penulis masih ingat bagaimana tokoh ini meninggalkan peluang jawatan dan kekayaan semata-mata untuk bersama-sama dengan PAS dan penulis tidak lupa bagaimana perwakilan PAS pernah menghina (memfitnah) beliau dalam muktamar suatu ketika dahulu.

Pertama,  bilakah gerak mula usaha memperlekehkah beliau. Adakah sejak muktamar PAS tersebut, sejak beliau naik menjadi Naib Presiden PAS, sejak beliau naik menjadi Pesuruhjaya PAS Selangor atau sejak terlontarnya idea Kerajaan Perpaduan? Saat gerak mula ini penting dikaji agar kita dapat menelaah justifikasi, tujuan dan niat penggeraknya.

Kedua, apakah prinsip perjuangan yang dipertahankannya khususnya dalam isu perpaduan bercanggah dengan Islam? Kalau tidak bercanggah dengan Islam, apakah ia bercanggah dengan perjuangan PAS sepertimana yang difikirkan oleh golongan yang mempertikaikan kredibilitinya? Dan adakah prinsipnya itu menjadi petanda bahawa jiwa beliau telah lunak dengan UMNO berdasarkan  tiada lagi serangan-serangan beliau  terhadap UMNO sama ada menerusi ceramah atau apa saja ruangan media?

Ketiga, dalam situasi terkini, selamatkah lagi untuk PAS mencalonkan beliau untuk PRU13 nanti? Apakah akan terjadi kepada PAS sekiranya kepimpinan PAS Pusat terus mencalonkan beliau dan apakah yang akan terjadi jika berlaku sebaliknya? Apakah sejarah Ibrahim Ali dan Zulkifli Nordin akan berulang kerana tidak telitinya kepimpinan PAS?

Maaf, penulis hanya mengemukakan persoalan bertujuan diambil perhatian oleh kepimpinan PAS Pusat. Ini adalah kerana penulis sendiri sukar untuk mencari punca mula dan jawapan untuk menyelesaikan kekusutan terbaru ini. Penulis takut pula memberi ulasan dan respon yang kurang tepat. Nanti takut membawa retak dan yang retak pula membawa belah. Cuma kalaulah penulis diberi peluang menyatakan hati halus penulis maka cadangan penulis ialah jangan calonkan beliau untuk PRU13 nanti.

Namun begitu, usaha mengekalkan beliau di dalam PAS perlu diusahakan dengan cara memulangkan maruah, hak dan keadilan untuk beliau yang seakan dicabut oleh kepimpinan PAS Selangor. Walaupun beliau tidak lagi nanti menjadi wakil rakyat, namun beliau hendaklah diberi peluang memimpin satu biro atau jawatankuasa agar idea dan kepakaran beliau dapat dimanfaatkan. Saudara Mazlan Aliman juga bukan wakil rakyat tetapi kini beliau terbukti menjadi seorang pemimpin yang amat berkesan dalam mengepalai ANAK.  Dato’ Dr. Hassan Ali ada potensi besar untuk tujan tersebut.

Kesimpulannya, adakah perselisihan ini adalah indikator perbezaan fikrah antara golongan agamawan dan cendekiawan di dalam PAS? Atau sudah tercabutkah ciri-ciri pejuang Islam dalam diri beberapa kerat pemimpin PAS? Sekiranya ini terjadi, ubatilah sama ada dengan cara menelan ubat atau memotong mana-mana anggota agar penyakit tidak melarat. Tetapi jangan tersilap ubat atau sersilap potong. Marilah kita semua ,penyokong perjuangan Islam yang berada di dalam PAS,  memohon pertolongan Allah secara bersungguh-sungguh agar Allah membantu dan menyelamatkan perjuangan suci kita tertutama dalam situasi kita cukup keliru dan lemah untuk menghadapinya. WalLahu’alam.

NOTA: Situasi  Ustaz Nasarudin Mat Isa hampir sama dengan Dato’ Dr. Hassan Ali. Kedua-duanya perlu ditangani bersama.

Wednesday 14 December 2011

PESAN USTAZ TUAN IBRAHIM TUAN MAN

 - Oleh BayangDiAir


Dalam tazkirah yang disampaikan oleh Ustaz Tuan Ibrahim Tuan Man, beliau selalu menutup tazkirah itu dengan satu ucapan yang berbunyi, “Jangan kita berkira dengan Allah, nanti Allah berkira dengan kita. Jangan kita tiada masa dengan Allah, nanti Allah tiada masa dengan kita.”


Kata-kata di atas amat ringkas dan mudah difahami. Namun natijahnya amat besar. Kadang-kadang kita begitu kedekut untuk menghulurkan duit atau harta ke jalan Allah. Kita berkira takut tak cukup duit untuk keperluan hidup. Puas berkira bercongak belanja itu sini, barulah dihulurkan ke jalan Allah. Kadang-kadang beli permainan anak-anak jauh lebih mahal harganya. Tuan, bagaimana nanti kalau Allah pula berkira dengan kita nanti sebagaimana Tuan berkira dengan Allah tadi? Jawab sendirilah.


Begitu juga masa 24 jam sehari semalam. Sibuknya kita bekerja siang dan malam  - OT dan kerja sambilan. Menderu kereta ke utara dan selatan. Kadang-kadang dengan isteru pun pakai ‘touch and go’ sahaja. Ada pula siang bekerja manakala masa terluang pula dihabiskan untuk hobi dan hiburan. Kata orang tak lekat kat rumah. Nak ke masjid, jauh sekali. Solat, kalau sempat buat, kalau tak sempat pakai ‘mc’-lah. Bila solat pula, nampak sangat macam kena kejar. Bergegas salam. Angkat punggung tak sempat baca doa. Semua ini adalah manifestasi tiada masa dengan Allah. Tuan, bagaimana pula sekiranya Allah pula yang tiada masa dengan kita? Jawab sendirilah.


Kesimpulannya,  Ustaz Tuan Ibrahim Tuan Man berpesan kepada kita semua terutamanya kepada para pejuang Islam agar kita mencontohi hubungan tentera Salahudin al-Ayubi dengan Allah Ta’ala. Mereka gagah berjuang di waktu siang manakala malamnya mereka adalah hamba-hamba Allah yang tunduk khusyuk dengan mendekatkan diri kepada Allah menerusi  pelbagai amalan mulia. Mereka tak pernah berkira dengan Allah dan masa mereka siang malam adalah untuk Allah. Merekalah yang berhak bercita-cita akan syurga sedangkan kita adalah golongan yang berangan-angan untuk memasukinya. WalLahu’alam.

Friday 9 December 2011

BAHAYA FITNAH DALAM HIDUP

SEBAGAI manusia, selagi hidup kita akan berinteraksi dengan orang lain. Setiap hari kita berkomunikasi dengan orang di sekeliling dan dari situ kita dapat memproses maklumat serta membina hubungan dalam bermasyarakat.


Orang yang enggan berinteraksi sebenarnya adalah orang yang tidak berada dalam realiti kehidupan yang hakiki dan dia sebenarnya tidak menunaikan tuntutan sebagai manusia.


Orang yang suka bersendirian akan lebih terdedah kepada hasutan syaitan sebagaimana yang disabdakan oleh Nabi SAW: “Sesungguhnya syaitan itu seperti serigala kepada manusia sebagaimana serigala kepada ternakan. Ia menerkam kambing yang bersendirian dan terpencil. Maka, jauhilah kamu daripada berpecah belah, dan wajiblah kamu bersama-sama jemaah, orang ramai dan masjid.” (riwayat Ahmad)


Namun, dalam kehidupan bermasyarakat, kita perlu menjaga akhlak dalam percakapan dengan orang lain. Ketika berkomunikasi, antara perkara penting yang perlu diberi perhatian adalah kebenaran fakta yang disampaikan kepada kita dan sejauh mana ketepatan maklumat yang kita sampaikan kepada orang lain.


Bak kata pepatah “terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya”.


Islam menganggap fitnah satu daripada sifat mazmumah (tercela) dan dilarang Allah seperti dalam firman-Nya yang bermaksud:


Fitnah itu lebih bahaya daripada pembunuhan. (al-Baqarah: 191)


Jangan kamu ikuti setiap orang yang banyak bersumpah lagi hina, yang banyak mencela, yang gemar menyebarkan fitnah. (al-Qalam: 29).


Oleh itu, kita perlu menjaga dua perkara dalam berinteraksi iaitu input dan output. Di kebanyakan waktu dan ketika, kita perlu mempunyai usaha dalam menapis maklumat yang diterima.


Justeru, Allah SWT memerintahkan kita untuk tabayyun iaitu menganalisis dan mengkaji terlebih dahulu maklumat yang kita perolehi. Firman Allah SWT yang bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan. (al-Hujurat: 6)


Sikap tabayyun ini sangat perlu kerana berkemungkinan maklumat yang sampai kepada kita adalah tidak benar ataupun merupakan fitnah yang sengaja diciptakan untuk memburukkan seseorang.


Dalam hal ini pendekatan yang betul sangat penting agar kita tidak terperangkap. Justeru, apabila menerima satu-satu maklumat jangan mudah menerimanya tanpa terlebih dahulu dipastikan kebenarannya atau difahami maklumat berkenaan.


Sebagai contoh, seorang hakim tidak boleh membuat keputusan tanpa bersikap adil dalam memperolehi maklumat. Justeru, hakim perlu memanggil kedua-dua pihak sama ada tertuduh atau yang menuduh.


Kita tidak boleh menghukum seseorang dengan sentimen. Islam mengajar kita menghukum berdasarkan maklumat yang tepat.


Ia seperti yang disebut dalam satu kaedah, “Menjatuhkan satu-satu hukuman dalam sesuatu perkara hendaklah berdasarkan tasawur yang jelas tentang perkara tersebut”.


Dalam sejarah umat Islam, kita menyaksikan betapa fitnah membawa bencana dan malapetaka dalam masyarakat. Fitnah inilah yang membawa kepada pembunuhan Saidina Uthman r.a yang dituduh menjalankan dasar kronisme dan nepotisme dalam pentadbirannya.


Fitnah juga menyebabkan berlaku pertembungan di antara para sahabat besar seperti Saidina Ali bin Abi Talib r.a dan Muawiyah bin Abi Sufyan r.a.


Munir al-Ghadban menyebut dalam kitabnya berkenaan Muawiyah bin Abi Sufyan: “Aku tidak berpendapat bahawa adanya suatu peribadi di dalam sejarah umat Islam yang terdiri daripada kalangan para sahabat yang awal, yang ditarbiah dengan tangan Rasulullah SAW dan mereka yang hidup dengan wahyu langit, lalu diperburukkan, dibohongi mengenainya dan didustakan kepadanya seperti yang terkena pada Muawiyah bin Abi Sufyan r.a…


epondok

Saturday 3 December 2011

JIKA SESEORANG MEMILIKI SIFAT-SIFAT TERPUJI DAN KESANNYA PADA PERIBADI SESEORANG

Jika seseorang itu dapat menajamkan rasa kehambaan dan
rasa bertuhan di dalam hatinya maka kesannya adalah
seperti berikut:
Pertama: Jika sifat dan rasa kehambaan itu amat kuat berlaku
pada seseorang muslim itu, ia akan menghilangkan atau memusnahkan
sifat-sifat mazmumah seperti hilang rasa riyak, ujub,
sum'ah, sombong, pemarah, hasad, dendam dan lain-lain lagi.
Sebaliknya apabila rasa kehambaan itu tidak wujud, maka
akan lahirlah rasa ketuanan. Rasa ketuanan itulah yang melahirkan
rasa sombong, riyak, sum'ah, pemarah, hasad, minta dipuji,
meninggi diri, dendam, tamak dan lain-lain lagi. Kemudian jika
sifat ketuanan itu dibiarkan subur dan dibaja, maka akan lahirlah
pada seseorang itu rasa atau sifat ketuhanan yang mana ia adalah
milik Allah SWT. Maka jatuhlah dia kepada syirik. Wal'iya–
zubillah. Dan kalau dia orang yang berkuasa, maka dia akan
menjadi orang yang sangat zalim dan kejam.
Oleh itu kita sebagai hamba, kenalah mempertajam dan
menyuburkan rasa kehambaan itu agar segala sifat-sifat mazmumah
hilang. Begitulah yang dituntut oleh Allah Taala kepada
hamba-hamba- Nya.
Apabila rasa kehambaan itu menghilangkan sifat-sifat mazmumah
seperti yang telah disebut tadi maka secara automatik lahirlah pada
diri seseorang itu sifat-sifat mahmudah seperti merendah
diri, malu, bertolak ansur, berkasih sayang, bertimbang
rasa, mengutamakan orang lain, bertawakal, sabar, rasa berdosa,
rasa kurang, rasa lemah, rasa mengharap, memberi maaf, meminta
maaf, merasa diri bersalah, rasa berdosa dan lain-lain lagi.
Kedua: Apabila rasa bertuhan benar-benar dihayati dan
benar-benar mencengkam hati seseorang muslim serta dibawa
ke mana-mana, maka apa yang akan berlaku pada seseorang
itu ialah dia rasa diawasi dan diperhati oleh Allah Taala. Rasa
malu sentiasa wujud. Rasa takut tidak akan lekang lagi dari
seseorang itu. Dia akan benar-benar merasa dirinya di dalam
kekuasaan Allah. Nasibnya benar-benar ditentukan oleh Allah
Taala.
Maka apa yang akan berlaku pada seseorang itu ialah dia
takut membuat dosa. Malu dengan Tuhan. Dia akan menjadi
orang yang jujur dan ikhlas. Suka membuat baik. Dia akan menjadi
orang yang beradab dan bersopan, berdisiplin, menunai janji.
Apabila membuat dosa terseksa jiwanya. Sentiasa muraqabah,
jiwanya sentiasa hidup dan berhubung dengan Allah Taala.
Maka mereka itu di dalam keadaan macam mana pun, mereka
tetap tidak lalai. Apatah lagi mereka tidak akan hanyut di dalam
arus kemaksiatan dan kemungkaran masyarakat. Mereka tetap
dapat mengawal dan menjaga diri. Dengan kata yang lain, rasa
bertuhan itulah menjadi benteng pada seseorang itu daripada
melakukan dosa dan derhaka. Sekaligus ia merupakan anak
kunci segala kebaikan. Oleh itu hendaklah kita sentiasa tajamkan
atau hidupkan rasa bertuhan di dalam hati kerana rasa bertuhan
itulah kita akan menjadi orang baik di dunia ini.
PERINGATAN:
Sebagai peringatan, bahawa sembahyang dan ibadah yang
banyak dilakukan oleh seseorang itu kalau tidak dapat dihayati
maka rasa kehambaan pada seseorang itu tidak akan lahir. Rasa
bertuhan tidak akan timbul. Maka ibadah yang semacam ini bukan sahaja
tidak dapat
melahirkan orang yang merendah diri dan berkasih sayang tetapi
akan lahir daripada sembahyang dan ibadahnya yang banyak
itu sifat-sifat sombong dan riyak, sum'ah dan ingin dipuji, rasa
diri bersih dan tidak takut dengan Tuhan. Oleh itu sembahyang
dan ibadah yang sepatutnya menghubungkan diri seseorang
hamba dengan Khaliqnya atau Tuhan, sebaliknya telah menjadi
hijab seseorang hamba itu dengan Tuhannya. Dosa seperti inilah
biasanya seseorang itu mati tidak berampun kerana dia tidak
tahu atau tidak merasa membuat dosa. Akhirnya manusia itu
mati di dalam suasana su'ul khatimah kerana dia rasa dia membuat
baik bukan membuat dosa dan derhaka. Rupanya dia membuat
dosa di atas saluran yang baik. Membuat dosa dan derhaka
di dalam berbuat taat. Lahirnya nampak taat tapi batinnya derhaka.
Mereka bersembahyang dan beribadah bukan untuk memusnahkan
mazmumah tapi dengan ibadah itulah dia menyuburkan
mazmumah.
Wahai Tuhan! Berilah kami pimpinan! Engkau perlihatkanlah
diri kami lahir dan batin! Engkau perlihatkanlah
perkara-perkara yang seni-seni di dalam kebaikan dan kejahatan
agar kami selamat daripada dosa-dosa yang susah
hendak difahami. Amin, ya Rabbal alamin.


dari minda sahibuzaman...