Friday 27 January 2012

WASPADA, JANGAN CALONKAN PROF AZIZ BARI.

- oleh BayangDiAir

Apakah hak Aziz Bari mencadangkan Ustaz Azizan  masuk BN? Apakah hak Azmin Ali cadangkan Hassan Ali dipecat dari PAS? Mengapa sampai tahap ini gangguan luar dari kalangan rakan Pakatan Rakyat terhadap PAS? Apakah ia akan jadi satu fenomena dalam politik Pakatan Rakyat iaitu  rumah tangga PAS terbuka untuk dicerobohi oleh rakannya sendiri? Kalau senario ini tidak dikawal, maka jangkaan ini tidak mustahil terjadi? Di manakah silapnya?

Silapnya datang dari pemimpin PAS sendiri. Dalam peristiwa Azmin Ali mengutuk Mustafa Ali, tiada pemimpin PAS yang ‘backup’ Mustafa Ali. Ketika Azmin Ali meminta PAS memecat Hassan Ali, hanya Ketua Pemuda PAS menegur sikap Timbalan Presiden PKR ini. Ke mana pemimpin-pemimpin PAS yang lain? Adakah kalian masih bersantai   ketika rumahtangga sendiri dicerobohi hanya semata-mata kalian begitu marah atau tidak sealiran pendapat akan rakan pemimpin parti?

Terdahulu,  Aziz Bari pernah mengkritik secara tidak beradab akan Presiden PAS. Siapakah yang mempertahankan maruah Presiden? Bukan kritikan itu yang dipersoalkan tetapi tahap meminta Presiden diganti atau mengundurkan diri adalah keterlaluan oleh seorang rakan dalam Pakatan Rakyat. Perlukah  mengungkapkan Presiden PAS dengan istilah “Pak Lah versi PAS?” Kritiklah mana yang tak betul tapi janganlah dalam mengkritik kita selit dengan hinaan. Presiden PAS itu ulama. Ulama itu pewaris nabi. Beliau ada maruah. Beliau ada pengikut. Beliau tidak mencalonkan dirinya untuk menjadi Presiden gerakan Islam. Beliau dipilih dan diberi amanah oleh ahli PAS secara total. Apakah intelektual pun tak tahu membezakannya?

Selepas kebiadapan itu, Prof Aziz Bari terus dipuji-puja; maklumlah beliau seorang tokoh perlembagaan dan cendikiawan yang menjadi aset kepada Pakatan Rakyat. Beliau menggunakan ilmunya secara pepat untuk menyanggah kebobrokan UMNO/BN. Siapakah dari kalangan pemimpin atasan PAS yang membela TGHH dan menyelar sikap Aziz Bari? Apabila mereka tidak menyelar sikap Aziz Bari, ada dua natijahnya, iaitu sama ada malas bersuara atau membenarkan penghinaan itu. Tidak-tidak pun mereka memberi muka kepadanya.

Sikap pemimpin PAS ini bagai memberi ruang kepada orang lain bersikap berani mengganggu rumahtangga PAS.  Mana mungkin sekiranya  pemimpin dan ahli PAS berhati perut, sanggup menjemput Aziz Bari untuk menjadi panel diskusi dan program ceramah parti.  Ini menjadikan Aziz Bari rasa tak kekok untuk ganggu rumahtangga PAS lagi.

Terbukti sudah, kini Aziz Bari untuk sekian kalinya menunjukkan sikap kurangnya; mengkritik tanpa berlapik akan Ustaz Azizan, seorang ulama dan seorang pemimpin  sebuah negeri. Diusulkannya agar Ustaz Azizan masuk BN saja hanya kerana isu AUKU di KUIN, Kedah.  Mengapa Aziz Bari tidak pergi jumpa dan’slow talk’ dengan MB Kedah itu sebagaimana beliau pernah pergi jumpa TG Nik Aziz atas isu hudud yang baru berlalu? Kan cara itu menyelesaikan masalah? Mengapa dengan TG Nik Aziz boleh, tapi dengan TG Haji Hadi dan Ustaz Azizan tak boleh buat macam tu? Orang PAS tak rasa apa-apakah? Orang PAS boleh diam lagi untuk menguar-uarkan PAS ni penuh keterbukaan?

Kalau Azmin Ali sanggup cadang Hassan Ali dipecat dan Aziz Bari mencadangkan Ustaz Azizan masuk BN maka melalui tulisan ini penulis hendak menggunakan hak yang sama adil. Penulis menasihatkan Azmin Ali dan PKR ( dan mungkin juga DAP) agar tidak menerima Aziz Bari menjadi ahli parti; apalagi mencalonkan beliau untuk bertanding dalam PRU13 nanti. Kelibat awal professor ini nampaknya akan menghuru-harakan keharmonian kesatuan Pakatan  suatu hari nanti. Ya, suatu hari nanti. . Mungkinkah Aziz Bari juga suatu hari nanti juga akan jadi “Hassan Ali Ke-2”? Bezanya, Hassan Ali menyerang pemimpin PKR manakala Aziz Bari pula menyerang pemimpin PAS (kecuali TG Nik Aziz). Serang TG Nik Aziz, tahulah muka si Aziz ini.

Sebagai penutupnya, ditegaskan bahawa ini adalah satu cadangan dan pendapat penulis demi kebaikan PAS dan Pakatan Rakyat.  Penulis ada kelemahan sendiri dari segi ilmu dan maklumat. Abaikanlah sekiranya tulisan ini bersikap prejudis dan penulis tidak lupa memohon maaf kepada yang empunya diri.

2 comments:

  1. org ni nak jd saudara dlm pakatan takyahla puak2 parasit je sokong kutuk tghh hina ust azizan mcm ni saudara org gila pun x sudi

    ReplyDelete
  2. jgn sensatif sgt, cadang saja pun dah mare,kita patut berbangga dgn sikap terbuka kita.....dgn najib tu bukan setakat cadang kita kutuk ari ari....tak apa pulak ya?

    mudah sgt marah tu........

    ReplyDelete