Saturday 24 March 2012

wasiat Untuk Remaja: Berdoalah


“Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi dan (pada) pertukaran malam dan siang dan (pada) kapal-kapal yang belayar di laut dengan membawa benda-benda yang bermanfaat kepada manusia; demikian juga (pada) air hujan yang Allah turunkan dari langit lalu Allah hidupkan dengannya tumbuh-tumbuhan di bumi sesudah matinya, serta Dia biakkan padanya dari berbagai-bagai jenis binatang; demikian juga (pada) peredaran angin dan awan yang tunduk (kepada kuasa Allah) terapung-apung di antara langit dengan bumi; sesungguhnya (pada semuanya itu) ada tanda-tanda (yang membuktikan keesaan Allah) kekuasaanNya, kebijaksanaanNya dan keluasan rahmatNya) bagi kaum yang (mahu) menggunakan akal fikiran.”

                                                                      Surah al-Baqarah: 164




Wahai remaja yang dikasihi sekalian,

Setiap hari dan detik kita bergerak ke sana dan ke sini atas pelbagai urusan kehidupan. Kita berulang-alik ke sekolah pada setiap pagi dan petang sama ada dengan berjalan kaki, menunggang motosikal, menaiki kereta atau bas. Pada waktu-waktu yang lain kita sentiasa berada di jalan raya yang sungguh mencabar. Kenderaan bersimpang-siur. Alhamdulillah kita selamat.  Kita semua selamat dalam perjalanan ke mana sahaja, bukan kerana kita cekap memandu. Ramai orang yang cekap memandu terlibat dalam kemalangan. Ada kemalangan kerana kecuaian sendiri dan ada kerana kecuaian orang lain.

Percaya dengan yakinlah bahawa kita diizinkan selamat oleh Allah kerana doa kita yang disertai oleh rahmat Allah. Dalam segala aspek kehidupan kita, kita selamat dan berjaya mengharunginya bukan kerana kita cerdik, kaya, cantik dan sebagainya; tetapi kita selamat dan berjaya adalah kerana berkat doa dalam solat, lepas solat dan di segala tempat serta rahmat Allah yang sentiasa melimpah-ruah bagi sesiapa yang sentiasa bersyukur. Jangan lupa juga bahawa ucapan salam yang dihulurkan dan membalas salam orang juga merupakan doa yang memberkati hidup kita.

Putera-puteri yang masih berada di alam remaja,
Ingatlah akan Allah selalu. Setiap detik Allah menjaga kita. Lihatlah bagaimana kalian selamat pergi dan balik dari sekolah. Waktu pagi dan petang, kalian berada di jalan raya yang sibuk. Seandainya Allah tidak menjaga kalian, sudah pasti telah beratus-ratus kali kalian terlibat dalam kemalangan. Oleh sebab Allah menjaga kitalah maka kita sentiasa selamat. Keselamatan itu tidak datang begitu sahaja. Keselamatan adalah anugerah Allah yang jarang kita fikirkan kerana ia berlaku dalam bentuk lumrah. Orang jarang fikir akan perkara yang sudah menjadi lumrah. Kerana jarang berfikirlah maka orang tidak sedar bahawa nikmat Allah selalu melimpah pada dirinya.

Melalui wasiat ini ingatlah wahai para remaja sekalian. Doa itu senjata bagi orang-orang mukmin seperti disabdakan oleh Nabi s.a.w. Yakinilah pada doa.  Berdoalah dengan khusyuk dan ketahuilah apa yang kita doakan sekiranya doa itu dibaca dalam bahasa al-Quran. Jangan kita menjadi seperti burung tiung yang hanya pandai menghafal beberapa patah perkataan tetapi tidak tahu apa yang disebutkan. Doa mestilah datang dari lubuk hati , terpantul pada lidah dan meresap ke dalam jiwa yang penuh pengharapan kepada Allah s.w.t.

Justeru itu, lazimkanlah berdoa dalam setiap detik dan perjalanan aktiviti hidup kita terutamanya di zaman yang penuh pancaroba  ini. Gandingkanlah doa itu dengan rasa syukur atas anugerah keselamatan, kejayaan dan kebahagiaan yang Allah kurniakan kepada kita pada setiap detik.

Kata Hikmat :
“ Tidak usahlah membawa pisau dalam tanganmu. Bawalah doa dalam dadamu.”

No comments:

Post a Comment