Monday 25 November 2013

UCAPAN USTAZ HISHAMUDIN A.KARIM DALAM MUKTAMAR PAS


BeritaPerwakilan Terengganu YB Hishammuddin Karim meluahkan rasa bimbang terhadap penguasaan 'Mr Arrogant' dalam PAS yang boleh menjadi punca berlakunya konflik dalaman parti Islam itu.

Sebaliknya tegasnya, pemimpin PAS perlu mempunyai kesatuan fikiran bagi mengelak konflik dalaman dan perkara itu perlu "dikebumikan terus di stadium ini" sebelum pulang ke kawasan masing-masing.

Memuji kepimpinan bekas presiden PAS Datuk Fadhil Mohd Nor sewaktu memimpin PAS dan Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang membantunya satu ketika dahulu sehingga populariti Abdul Hadi melonjak dan dicadangkan mencabar Fadhil merebut jawatan presiden.

"Saya difahamkan jawapan ringkas yang dikeluarkan terbit dari mulut murabbi presiden ini dengan hanya menyatakan solat sunat Ustaz Fadhil pun saya tidak boleh lawan, masakan saya masuk lawan presiden.

"Suasana yang lalu menggambarkan ketenangan dan keharmonian dalam perjuangan PAS yang kini dilihat seperti semakin menghilang daripada kian lenyap diamalkan oleh penyokong PAS.

"Saya bimbang konflik dalaman bukan hasil pertembungan ulama dan 'Erdogan' atau 'Erdogan' dengan Ulama, tetapi ia lahir dari satu perkara baru yang suka saya sifatkan sebagai 'Mr Arrogant' yang muncul dalam PAS.

"Arrogant inilah yang telah mengusai diri dalam sebilangan pemimpin PAS, sehingga kita merasakan kitalah yang terbaik, pandangan kita yang paling hebat menyebabkan kita memandang sinis kepada sebilangan kepimpinan diberi kepercayaan oleh perwakilan," katanya.

Membahaskan usul ucapan dasar presiden, Hishammuddin turut membidas pihak yang menghina Ketua Dewan Ulama Datuk Harun Taib dalam media sosial sebagai "seorang yang berkerusi roda tapi menggilai jawatan".

Sebaliknya, wakil rakyat itu berasa hairan mengapa Harun tidak diangkat sebagai tokoh muraabi jika hendak dibandingkan Pemimpin Hamas Syeikh Ahmad Yassin yang juga berkerusi roda sehingga akhir hayatnya.

Abdul Rahim Sabri
Malaysiakini.com


No comments:

Post a Comment