Saturday 14 May 2011

INTISARI KULIAH DHUHA US. HISHAMUDIN A.KARIM

Kuliah ini berlangsung pada hari Jumaat, 13 MEI 2011 pada pukul 9.00 pagi. Oleh sebab bertembung dengan kuliah Muslimat oleh Ustaz Azhar di Casa Limbung, kehadiran ke kuliah ini agak kurang iaitu lebih kurang 60 orang sahaja; lebih-lebih lagi ini baru kali kedua.

Intipati penting kuliah kali ini ialah:-
i. Istiqamah lebih baik daripada 1 000 karamah. Istiqamah mendatangkan taat dan pahala sedangkan karamah adalah satu keistimewaan sahaja yang dikurniakan Allah kepada hambanya. Betapa kita dituntut agar istiqamah dalam melakukan ssuatu ibadat walaupun ibadat itu kecil, istiqamah dalam perjuangan dan seumpamanya.
ii. Orang yang bodoh ialah orang yang mengikut hawa nafsu sendiri. Manakala orang yang paling bodoh ialah orang yang mengikut hawa nafsu orang lain. Orang ini langsung tak berakal bagai lembu dicucuk hidung. Ikut sahaja suruhan dan arahan berupa maksiat. Tiru sahaja perbuatan terkutuk dengan membuta tuli.
- - - - - - - - - - -  - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


FIKRAH: SIAPA CERDIK?
- oleh BayangDiAir

Ramai orang tidak adil dalam mentakrifkan ungkapan “cerdik”. Manusia sering mentakrifkan cerdik sebagai pandai dalam akademik.Apabila seseorang itu mendapat kecemerlangan dalam akademik,orang itu dikatakan cerdik manakala orang yang gagal pula dikatakan bodoh.Apakah seorang professor yang tidak solat itu dikatakan cerdik?Adakah seorang petani atau nelayan yang tidak pernah tinggal solat dikatakan bodoh?

       Dari sudut lain, seorang professor belum tentu dapat buat kerja-kerja para nelayan dengan sebaiknya sebagaimana nelayan itu sendiri. Kenapa Rasulullah dikatakan bijaksana(fatonah) sedangkan baginda tidak tahu membaca dan menulis(ummi)? Sudah tentulah bijaksana bukan terletak pada akademik.Rasulullah dikatakan bijaksana apabila pandai memimpin dirinya dengan bertaqwa kepada Allah, pandai menjaga serta mendidik isteri,anak dan umatnya untuk kesejahteraan hidup di dunia dan di akhrat.

     Mari lihat pula, apa makna cerdik dalam konsep islam.Nabi muhammad s.a.w pernah bersabda: ”Orang yang cerdik ialah orang yang banyak mengingati mati”. Mengapa pula orang yang banyak mengingati mati dikatakan cerdik? Ini berdasarkan keadaan dimana orang yang banyak mengingati mati sudah tentu takut untuk menghadapinya tanpa bekalan yang mengcukupi.Justeru itu orang yang banyak mengingati mati akan sentiasa terdorong untuk beramal dan membuat kebaikan malah takut untuk membuat dosa dan maksiat.Orang sebegini sudah tentu diberikan syurga oleh Allah ta’ala.Inilah orang cerdik kerana dia tahu prioriti dalam kehidupan.Justeru itu, seorang nelayan yang tidak pernah tinggal solat sudah tentu lebih cerdik berbanding seorang professor yang tidak solat.Inilah hakikat yang mesti diakui oleh semua sama ada nelayan,guru,professor mahupun pelajar.

     Alangkah indahnya seorang nelayan, petani, guru, professor mahupun pelajar yang terdiri daripada orang yang banyak mengingati mati.Sudah tentu merekalah yang berhak mendapat gelaran ”CERDIK”...!

No comments:

Post a Comment