Sunday 24 July 2011

MEMANG QUEEN MEMEPERLI PM MALAYSIA

JARANG sekali Ratu Elizabeth mengenakan satu sut pakaian dengan tema warna yang sama dengan warna jambangan bunga di istananya untuk menyambut tetamu kehormat dari luar negara, kecuali tetamu yang hadir itu benar-benar dianggap istimewa.

Sebagai contoh, gambar berikut diambil semasa pertemuan rasmi Perdana Menteri Turkey, Recep Tayyip Erdogan bersama Ratu Elizabeth pada 31 Mac 2011 yang lalu.

Ratu England itu mengenakan baju berwarna biru muda terang manakala jambangan bunganya pula berwarna warni. Saksikan juga gambar-gambar Ratu Elizabeth bersama tetamu-tetamu kehormat yang lain (sila gunakan google).


Berbeza dengan pertemuan Ratu Elizabeth bersama Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama dan isteri. Ratu England itu memilih warna khas(pink) sebagai tema untuk menyambut Presiden negara kuasa besar itu.

Malah jambangan bunga di istananya juga sengaja dipilih berwarna merah jambu(pink) untuk menggambarkan bahawa beliau adalah tetamu yang lebih istimewa berbanding tetamu-tetamu kehormat lain.


Inilah bahasa diplomatik, bagi menyampaikan mesej tertentu di kalangan bangsawan England. Tapi malangnya, Perdana Menteri Malaysia turut menerima "sindiran diplomatik" apabila Ratu Elizabeth menyambutnya dengan warna tema kuning.

Mesej jelas dari Ratu Elizabeth kepada pentadbiran kerajaan Rosmah Mansor di atas kekejaman terhadap perhimpunan aman BERSIH 2.0.



ReJaM© "Lady Gajah tak paham sindiran diplomatik, dia sebok jeling cincin Queen Elizabeth..."

No comments:

Post a Comment